Unga måste också få vara med

EU-valet visade med all tydlighet att de etablerade partierna är i otakt med ungdomar. I åldersgruppen 18-30 år är Piratpartiet i särklass störst med miljöpartiet som god tvåa. Folkpartiet liberalerna klarar sig knappast upp till ens 7% i denna väljargrupp, dvs halva valresultatet. Lika illa är det för moderaterna. Inte heller socialdemokraterna klarar att hävda sig i denna åldersgrupp även om resultatet inte är fullt lika illa.

Detta är ett problem. Om de etablerade partierna inte kan attrahera unga människor kommer de att självdö i takt med att deras väljare uppnår en allt för hög ålder. Det är dock ganska lätt att förändra och jag ser egentligen tre punkter som avgörande.

För det första måste partierna börja prata om och driva frågor som engagerar ungdomar och som talar till dem. En sådan fråga är den som Piratpartiet tagit till sig, nämligen privatliv och integritet på internet. Detta är kopplat till mänskliga rättigheter och är något som engagerar många fler än enbart fildelarna (Calandrella har som vanligt en bra analys om detta). Upphovsrätten måste också göras om, givetvis, men det är underordnat och egentligen mest en konsekvens av att man inte ska ha lagstiftning såsom IPRED.

Moderaternas Karl Sigfrid har nu insett detta, något år senare än resten av oss. Trots det är han en av de första från moderaterna att faktiskt göra det. Det är inte så konstigt; många av dem som avgör vilka frågor partierna ska lyfta har inte någon förståelse för och insikt i hur internet är en del av unga människors liv, både socialt och för informationsspridning och -inhämtning.

För det andra måste partierna skapa strukturer som gör det möjligt för fler att påverka politiken. Stela strukturer där ett stort årsmöte vartannat år är det enda sättet att styra om politiken fungerar inte längre. Unga människor är inte intresserade av att göra partikarriär i flera år innan de får en reell möjlighet att påverka. Nya former av debattforum och påverkanskanaler måste skapas. Den nya tekniken är den uppenbara bäraren av detta, även om andra former också måste användas för att inte utesluta människor från den demokratiska processen. Internetbaserade omröstningar, interaktiva diskussionsforum och möjlighet för partimedlemmar att debattera direkt med partiledningen är några lösningar som med största sannolikhet måste införas.

För det tredje måste partierna bli bättre på att föra fram unga människor högt upp på listorna i diverse val. Att stå på en valsedel ska inte vara ett tack för lång och trogen tjänst. Att stå på en valsedel ska vara ett bevis på äkta engagemang och god förmåga att driva politik. Då har ålder inget med saken att göra. Folkpartiet toppar med Marit Paulsen (69), Olle Schmidt (59) och på plats 5 Barbro Westerholm (76). Däremellan har vi Cecilia Wikström (44) och Fredrik Malm (32). Fredrik är den enda som är någotsånär ung. Medelåldern på topp fem är 56 år. Den borde ligga närmare 40 om vi ska ha en chans att attrahera ett brett utsnitt av befolkningen och fortfarande ha kandidater som passerat 60 på listan (Att dricka liberalt har också skrivit om detta).

Dessa tre saker tror jag är avgörande om de etablerade partierna ska kunna attrahera unga väljare. Utan dem kommer enfrågepartier att växa sig allt starkare. Folkrörelser är givetvis bra, men om det till slut inte finns något parti med en heltäckande politik kommer samhället att sluta fungera. Därför krävs det att de partier som aspirerar på att vara kompletta faktiskt tar sig till ungdomars åsikter och ger dem en reell möjlighet att påverka.

Det är dags att börja ta också ungdomar på allvar.

Intressant?

Permalänk till denna artikel: https://perpettersson.eu/2009/06/09/unga-maste-ocksa-fa-vara-med/

8 kommentarer

Hoppa till kommentarformuläret

  1. Jag har ägnat mig åt en aktiv ironisering av pp. De har bara varit en gestaltning av de ungas vilja att vara rebelliska och trotsiga, snart inser de sin dumhet och går tillbaka till det gamla.

    Det kanske inte var så smart, nu i efterhand.

    1. Jag argumenterade med en _UNG_ Piratpartist före riksdagsvalet senast som ondgjorde sig över båda blockens övervakningstendenser. Var en aning småirriterad på Bodströms övervaknignsfasoner men la inte speciellt mycket kraft på det eftersom jag hade bestämt mig för att rösta på FP eftersom dom trots allt historiskt sett stått för det liberala alternativet.

      Tyvärr är det enda jag hört från FP sedan valet varit rösterna som kallar sig Svenské Folkeparti och förespråkat EU-FBI,”hårda tag i skolan” och massa andra byråkratiska snårskogar. Detta i kombination med att nya galenskaper såsom ”ACTA” seglat upp på den globala scenen gör inte direkt att jag vill stötta folk som tycker om politisk stabilitet i Stalins mening är något mysigt.

      För att citera PP’s Cristian Engström i dagens Metro: ”Att jag själv var folkpartist betyder att jag var och är liberal, men jag slutade tycka att Folkpartiet var liberala.”

      En sak FP verkligen borde fråga sig är, om många liberala (inkluderar mig och många kollegor och andra vänner som inte nödvändigtvis ens är ”ungdomar”) vänt FP ryggen. Vilka är det som egentligen röstar och lyssnar på vårt budskap?

      1. Jag håller med dig. Folkpartiets profil på riksplanet har övergått från liberalism till att handla om hårdare tag mot brott och en massa skolpolitik (som inte är direkt oliberal men som inte heller är en fråga som man direkt förknippar med liberalism).
        Kombinerat med ja till FRA, IPRED och datalagring så är det inte en liberal bild som framträder.

        Nu är allt inte negativt. Det finns många liberala tendenser, speciellt från gräsrötterna. Det krävs nu att fler klättrar från gräsrotsnivå och upp till riksdagsgruppen och partistyrelsen om vi ska kunna styra in Folkpartiet liberalerna på den liberala vägen igen. Jag tror att det går, men det kommer att krävas arbete.

    • Erik9 juni 2009 kl. 10:32
    • Svara

    Mkt klokt Per.

    Risken är dock att partierna bara lyssnar på nummer 1 och 3.

    Men vad Piratpartiet har gjort är att koppla ihop åsikter (FRA, Ipred osv) med metoden (dialog, svärm, samarbete, koordinering osv på internet). Ooh de hänger ihop. Man ser andra politiska problem när man använder andra politiska metoder. Att de etablerade partierna skulle kunna skapa en modern politisk agenda för internet utan att bygga själva åsiktsskapandet på internet är för mig föga troligt.

    Däremot skulle man kunna hitta nya lösningar på gamla problem genom att byta metod. Vad händer tex om man försöker använda Piratpartiets metoder för att hitta lösningar på ungdomsarbetslösheten etc?

    Erik

    1. Jag håller med, man kan inte välja mellan de här tre sakerna. Alla ska med, som något part i uttryckte det 😉

      Det är självklart att metodiken är bland det viktigaste, men inte bara för att attrahera unga utan för att över huvud taget kunna fortsätta utvecklas. Förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid innan även partietablissemanget inser det.

        • Jan9 juni 2009 kl. 12:31
        • Svara

        Bara en stilla undran.

        Du skriver.
        Förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid innan även partietablissemanget inser det.

        Jag skriver.
        Det kan ta mycket lång tid.För de som styr där i gammelpartierna
        lyssnar inte så värst mycket på sina ungdomar.
        Och innan dessa ”gamlingar” som inte fattar så mycket om
        ett FRITT INTERNET och metodiken har dött bort eller lämnat över
        är en rätt så lång tidsera.

        PS:Vi får väl hoppas att Piratpartiet lyckas fixa till det.

        Den som lever får se.
        JL.

        1. Det kan ta mycket lång tid, ja, men om de gör någon form av vettig analys av valet så kommer de inse att det kommer att krävas förändring. Det kommer i så fall att snabba på processen. Om vi dessutom får en stark ungdomsrörelse inom partiet och inte bara i ett ungdomsförbund så kommer det också att skapas förutsättning för snabbare förändring.

      • Alf B9 juni 2009 kl. 21:16
      • Svara

      @Erik

      ”Däremot skulle man kunna hitta nya lösningar på gamla problem genom att byta metod. Vad händer tex om man försöker använda Piratpartiets metoder för att hitta lösningar på ungdomsarbetslösheten etc?”

      -Du är någonting väldigt intressant på spåret!

      kolla in:
      http://copyriot.se/2007/04/25/hacking-teorier-och-heta-artal-1968-1999-1977/

      och

      Hackaretiken:
      http://www.df.lth.se/~triad/book/cyberpunk.html#cyberideologi

Lämna ett svar till Alf BAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.